UWAGA:
Z dniem 1 lipca 2022 roku na czas nieokreślony, zawiesza się na terenie Miasta Konina pobieranie opłat za usługi komunalne polegające na odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej pozostającej w posiadaniu Zarządu Dróg Miejskich w Koninie.
OPŁATY ZA ODPROWADZANIE WÓD OPADOWYCH I ROZTOPOWYCH
Na podstawie wprowadzonych przepisów, świadczenie przedmiotowej usługi od dnia w wyżej wskazanym terminie, wymaga zawarcia umowy z Zarządem Dróg Miejskich w Koninie.
W związku z powyższym Zarząd Dróg Miejskich w Koninie prosi osoby – właścicieli, użytkowników nieruchomości, z których wody opadowe i roztopowe odprowadzane są do miejskich systemów kanalizacji deszczowej, do składania oświadczeń z danymi do zawarcia umowy na świadczenie usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych.
Oświadczenia można złożyć pocztą tradycyjną na adres Zarządu Dróg Miejskich w Koninie ul. Zakładowa 4, 62-510 Konin lub elektronicznie na adres e-mail:deszczowka@zdm-konin.pl, bądź też osobiście w siedzibie tut. ZDM.
Rozliczanie usługi prowadzone będzie na podstawie wysokości stawek opłaty oraz ilości odprowadzanych wód.
Stawka opłaty za świadczenie usługi w roku 2022 wynosi 4,00 zł netto rocznie za 1m3 wód opadowych i roztopowych odprowadzonych do systemu kanalizacji deszczowej. Do stawki opłaty doliczony zostanie podatek od towarów i usług (VAT = 8%).
Wielkość opadów atmosferycznych jaką przyjęto do naliczenia opłaty za okres rozliczeniowy wyrażona w m3 na m2 powierzchni wynosi 0,5514 [m3/m2] (wg średniej sumy rocznych opadów dla miasta Konina z lat 2010-2019 zgodnie z danymi Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego = 551,4 mm)
Opłacie nie podlegają powierzchnie, z których wody opadowe lub roztopowe są zagospodarowane na terenie nieruchomości i nie zostają wprowadzone do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.
Ze szczegółowymi zasadami i warunkami odprowadzania wód opadowych i roztopowych na terenie Miasta Konina oraz prawami i obowiązkami Dostawcy i Odbiorców usług, w tym ze sposobem rozliczeń i wysokościami stawek za świadczoną usługę można zapoznać się w podanych poniżej aktach prawa miejscowego:
- Regulamin – Uchwała Rady Miasta Konina nr 442 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminu odprowadzania wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne na terenie Miasta Konina
- Zmiana regulaminu – Uchwała Rady Miasta Konina nr 661 z dn. 29 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 442 Rady Miasta Konina z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminu odprowadzania wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne na terenie Miasta Konina
- Wysokość stawek – Uchwała Rady Miasta Konina nr 476 z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej pozostającej w posiadaniu Zarządu Dróg Miejskich w Koninie
- Zmiana wysokości stawki – Uchwała Rady Miasta Konina nr 662 z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały Rady Miasta Konina nr 476 z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej pozostającej w posiadaniu Zarządu Dróg Miejskich w Koninie
W Y J A Ś N I E N I A:
Przyczyny wprowadzenia opłaty:
Konieczność wprowadzenia opłaty wynika ze znaczących zmian normatywnych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa regulujących problematykę zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, które miały miejsce w ostatnich latach i w istotny sposób wpłynęły na wzrost kosztów ponoszonych przez ZDM na utrzymanie sieci kanalizacji deszczowej.
Przede wszystkim, w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne wody opadowe i roztopowe zostały wyłączone z zakresu pojęcia ścieków, co z kolei spowodowało, że kwestia opłat za ich odprowadzanie nie może być obecnie regulowana za pomocą taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
Po drugie zaś, przepisy Prawa Wodnego wprowadziły nowego rodzaju instrument finansowy w postaci opłaty za odprowadzanie do wód, wód opadowych i roztopowych, którą zobowiązani są ponosić operatorzy kanalizacji deszczowej za wody opadowe i roztopowe trafiające z sieci do wód. Co więcej opłata ta, od 1 stycznia 2018 r. nie ogranicza się tylko do wód pochodzących z powierzchni zanieczyszczonych, a dotyczy wszystkich wód opadowych i roztopowych zasilających sieć kanalizacyjną, które są następnie odprowadzane do wód.
Ponadto Zarząd Dróg Miejskich w związku z zarządzaniem siecią kanalizacji deszczowej ponosi także istotne koszty związane z koniecznością jej utrzymania w stanie niepogorszonym poprzez zapewnienie jej regularnego oczyszczania, konserwacji, rozbudowy oraz napraw występujących usterek.
Biorąc pod uwagę wszystkie ww. okoliczności koszty utrzymania sieci kanalizacji deszczowej oraz opłaty za usługi wodne związane z wodami opadowymi i roztopowymi ponoszone przez Zarząd Dróg Miejskich w Koninie po wejściu w życie Prawa Wodnego uległy znacznemu wzrostowi. Fakt ten wymusza zaś wprowadzenie opłat za świadczone usługi od podmiotów odprowadzających wody opadowe i roztopowe do sieci kanalizacji deszczowej zarządzanej przez ZDM. Obecnie bowiem na finansowanie tej aktywności przeznaczane są środki pochodzące z budżetu miasta, co w praktyce prowadzi do sytuacji, w której koszty funkcjonowania systemu kanalizacji deszczowej są de facto finansowane przez tych mieszkańców (podatników), którzy nie są w ogóle do sieci kanalizacji deszczowej przyłączeni jak i tych którzy zagospodarowują wodę deszczową we własnym zakresie.
Proponowane rodzaje zniżek opłaty:
System poboru opłat przewiduje także wprowadzenie ulg dla podmiotów, które posiadają na nieruchomości, z której odprowadzane są wody opadowe i roztopowe urządzenia do retencjonowania wody lub też zapewniają funkcjonowanie na danej nieruchomości powierzchni biologicznie czynnej oraz drzew. Wprowadzanie ulg w proponowanej formie ma na celu promowanie retencjonowania i zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych w granicach danej nieruchomości oraz podejmowanie działań proekologicznych takich jak utrzymywanie powierzchni biologicznie czynnych oraz dokonywanie nasadzeń drzew.
Rodzaje zniżek:
Stawka opłaty podlega obniżeniu o:
- 5% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości urządzeń do retencjonowania wody pozwalających na zatrzymanie lub zgromadzenie powyżej 0,5% odpływu rocznego;
- 10% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości urządzeń do retencjonowania wody pozwalających na zatrzymanie lub zgromadzenie powyżej 1% odpływu rocznego;
- 15% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości urządzeń do retencjonowania wody pozwalających na zatrzymanie lub zgromadzenie powyżej 2% odpływu rocznego;
- 20% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości urządzeń do retencjonowania wody pozwalających na zatrzymanie lub zgromadzenie powyżej 3% odpływu rocznego;
Poza ulgami wymienionymi powyżej stawka opłaty podlega obniżeniu także o:
- 5% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości powierzchni biologicznie czynnej obejmującej co najmniej 20% powierzchni nieruchomości;
- 10% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości powierzchni biologicznie czynnej obejmującej co najmniej 40% powierzchni nieruchomości;
- 15% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości powierzchni biologicznie czynnej obejmującej co najmniej 60% powierzchni nieruchomości;
- 20% w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości powierzchni biologicznie czynnej obejmującej co najmniej 80% powierzchni nieruchomości;
- 10% za zlokalizowane na nieruchomości minimum jedno drzewo, którego obwód pnia mierzony na wysokości 130 cm przekracza 100 cm przypadające na każde 800 m2 powierzchni nieruchomości.
Ulgi, o których mowa powyżej podlegają sumowaniu.
Odbiorcy usług, którzy chcą skorzystać z ulg zobowiązani są do dostarczenia ZDM dokumentów potwierdzający uprawnienia do skorzystania z ulg lub zwolnień wraz z wnioskiem o zawarcie umowy lub co najmniej 30 dni przed końcem danego okresu rozliczeniowego, za który naliczana jest opłata.
Przykład naliczenia opłaty:
Poniżej opracowano przykład naliczenia opłaty dla domu jednorodzinnego, znajdującego się na działce o powierzchni 600 m2, z którego wody opadowe częściowo odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej, a częściowo są zagospodarowane na terenie posesji.
W przypadku nieposiadania przez danego Odbiorcę usług certyfikowanego urządzenia pomiarowego, ilość wód opadowych i roztopowych odprowadzonych przez Odbiorcę usług do sieci kanalizacji deszczowej w danym okresie rozliczeniowym ustala się zgodnie z następującą metodologią:
I = Pow. x Opad x Współ. spływu
gdzie:
- I – ilość odprowadzonych wód opadowych lub roztopowych w m3,
- Pow. – wielkość powierzchni, z której odprowadzane są wody opadowe i roztopowe w m2,
- Opad – wielkość opadów atmosferycznych za okres rozliczeniowy wyrażona w m3 na m2 powierzchni 0,5514 [m3/m2] (wg średniej sumy rocznych opadów z lat 2010-2019 zgodnie z danymi Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego = 551,4 mm)
- Współ. spływu – współczynniki spływu, charakterystyczne dla danej powierzchni, określone w poniższej tabeli (zgodnie z załącznikiem do Regulaminu).
Wartości współczynników spływu dla poszczególnych rodzajów powierzchni
Lp. |
Rodzaj powierzchni |
Wartość współczynnika spływu |
1 |
Dachy |
0,90 |
2 |
Nawierzchnie asfaltowe |
0,90 |
3 |
Nawierzchnie betonowe |
0,85 |
4 |
Kostka betonowa lub granitowa |
0,70 |
5 |
Płyty chodnikowe |
0,60 |
6 |
Nawierzchnie utwardzone – ażurowe |
0,50 |
7 |
Nawierzchnie żwirowe |
0,20 |
OPIS:
Opracowany przykład naliczenia opłaty obejmuje działkę o powierzchni 600 m2, na której znajduje się dom jednorodzinny. Wody opadowe i roztopowe z terenów rozpatrywanej nieruchomości częściowo odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej, a częściowo są zagospodarowane na terenie posesji.
Powierzchnie objęte opłatami (z których następuje spływ do kanalizacji deszczowej) to część dachu (200 m2) oraz całość podjazdu (180 m2) wykonanego z kostki betonowej, natomiast pozostała część nieruchomości to tereny nieobjęte opłatami tj. część dachu (90 m2), z którego wody opadowe odprowadzane są powierzchniowo na teren zielony (biologicznie czynny, z założenia nie objęty opłatami) o powierzchni 130 m2. Dodatkowo na terenie nieruchomości znajduje się również drzewo, którego obwód pnia zmierzony na wysokości 130 cm przekracza 100 cm.
OBLICZENIA:
Powierzchnia całkowita nieruchomości (działki):
- 600 m2 w tym:
Dach (powierzchnia całkowita): 290 m2
Podjazd z kostki betonowej: 180 m2
Teren zielony (powierzchnia biologicznie czynna): 130 m2
Powierzchnie, z których nie następuje spływ do kanalizacji deszczowej (nieobjęte opłatami)
- Część dachu: 90 m2 , z którego wody opadowe trafiają na teren zielony
- Teren zielony (powierzchnia biologicznie czynna): 130 m2
Powierzchnie, z których następuje spływ do kanalizacji deszczowej:
- Część dachu: 200 m2
- Podjazd z kostki betonowej: 180 m2
Obliczenie ilości wód opadowych i roztopowych z dachu:
I = Pow. x Opad x Współ. Spływu
I = (Pow.dachu) 200 m2 x (Opad) 0,5514 m3/m2 x (Współ. Spływu dla dachu) 0,90
I = 99,25 m3
Obliczenie Ilości wód opadowych i roztopowych z podjazdu wykonanego z kostki betonowej:
I = Pow. x Opad x Współ. Spływu
I = (Pow.kostki) 180 m2 x (Opad) 0,5514 m3/m2 x (Współ. Spływu dla kostki betonowej) 0,70
I = 69,48 m3
Razem ilość wód opadowych i roztopowych z dachu i kostki betonowej = 165,73 m3 – rocznie
Obliczenie przysługujących zniżek:
- Zainstalowane urządzenia do retencjonowania wód opadowych: brak – BRAK ZNIŻKI
- Powierzchnia biologicznie czynna = 130 m2, co stanowi 21,67 % powierzchni całkowitej nieruchomości – PRZYSŁUGUJĄCA ZNIŻKA 5%
- Istniejące na terenie nieruchomości drzewo, którego obwód pnia zmierzony na wysokości 130 cm przekracza 100 cm – PRZYSŁUGUJĄCA ZNIŻKA 10%
Ulgi, o których mowa powyżej podlegają sumowaniu = RAZEM 15%
Obliczenie należności z tytułu świadczonej usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych:
Wysokość opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych ustala się poprzez obliczenie iloczynu ilości wód opadowych i roztopowych odprowadzonych przez Odbiorcę usług do sieci kanalizacji deszczowej oraz stawki opłaty.
Stawka opłaty za świadczenie usługi w roku 2022 wynosi 4,00 zł netto rocznie za 1m3 wód opadowych i roztopowych odprowadzonych do systemu kanalizacji deszczowej.
Wysokość opłaty = ilość odprowadzonych wód opadowych lub roztopowych x stawka opłaty
– ilość odprowadzonych wód opadowych = 165,73 m3
– stawka opłaty = 4,00 zł (po uwzględnieniu 15% zniżki 3,40 zł)
Wysokość opłaty = 165,73 m3 x 3,40 zł netto
– do stawki opłaty doliczony zostanie podatek od towarów i usług VAT = 8%
Wysokość opłaty = 563,48 zł netto + 8% VAT (45,08 zł) = 608,56 zł brutto
Wszelkich informacji dodatkowych można uzyskać pod nr telefonu: 63 240 24 63 oraz 63 240 24 55, lub kierując zapytanie bezpośrednio na e-mail: deszczowka@zdm-konin.pl